Slimme camera’s moeten doorgaand verkeer in Aarle-Rixtel registreren

Bron: Eindhovens Dagblad (www.ed.nl)

Met camera's aan alle acht in- en uitgangen van Aarle-Rixtel wil het Dorpsplatform in kaart brengen waar al het verkeer vandaan komt en naartoe gaat. Een ambitieus plan. ,,We willen serieus met de provincie praten.”

Het is een in Aarle-Rixtel veelgehoorde klacht: de overlast door het doorgaande verkeer. ,,Uit een verkeerstelling is gebleken dat 6.500 à 7.000 voertuigen per dag door het dorp rijden, maar die komen niet alle uit Aarle-Rixtel met zijn 5.500 inwoners", zo vat voorzitter Pieter Verschuuren van Dorpsplatform Aarle-Rixtel het probleem samen.

Waar die auto's, motoren en vrachtwagens vandaan komen of waar ze naartoe gaan, daar kunnen ze alleen naar gissen. Daar wil de verkeerswerkgroep van het Dorpsplatform verandering in brengen. ,,Verkeer is een onderwerp waar veel emotie bij komt kijken”, zegt werkgroeplid Tom van den Heuvel. ,,Deels terecht. Het komt natuurlijk voor dat iemand met 80 kilometer per uur door de bebouwde kom rijdt, maar we willen dat becijferen. Alleen zo kunnen we serieus, ook over details, met de provincie praten over de overlast.”

Nummerbord-herkenning
Het plan is daarom om acht slimme camera's bij de in- en uitgangen van het dorp te plaatsen en zo een tijdlang het in- en uitkomende verkeer te registreren. Met nummerbord-herkenning is veel informatie te achterhalen. Van den Heuvel, kartrekker van het project: ,,Het gaat ons er niet om dat we weten wie die mensen zijn of om ze te beboeten. Daarom zijn we ook bezig uit te zoeken of we de nummerborden versleuteld op kunnen slaan omwille van de privacy.” Ander technisch probleem is de stroomvoorziening. ,,We denken aan zonnepanelen met een batterij.”

Grootste obstakel zijn wel de kosten. De aanschaf van één camera kost al gauw 1400 euro,  daarbij zijn zaken als aansluiting op het lichtnet of data-analyse van de gegevens nog niet meegerekend. ,,We proberen vier gemeenten te vinden, die elk twee camera's kopen. Die kunnen dan als een roadshow door de dorpen gaan", zegt Van den Heuvel.
Eén camera is al aangeschaft. Eigenlijk wil hij er geen ruchtbaarheid aan geven, maar Van den Heuvel heeft die op eigen titel gekocht. ,,Omdat ik het belangrijk vind dat dit doorgang krijgt. Als je één camera werkend hebt, kun je demonstraties geven. Dat praat nu eenmaal makkelijker", verklaart hij.

Een ambitieus en Laarbeek-overstijgend plan. Maar de verkeerswerkgroep heeft er alle vertrouwen in dat het lukt. Van den Heuvel: ,,Laarbeek wil  meedoen, de gemeente heeft er al een bedrag voor gereserveerd. Als je dit onderzoek uitbesteedt, ben je tussen de 50.000 en 100.000 euro kwijt. Wij denken dat we onder de 10.000 euro kunnen blijven.

Facebook